تاثیر اینترنت اشیا بر حمل و نقل

فناوری
تاثیر اینترنت اشیا بر حمل و نقل

اینترنت اشیا یا IOT چیست؟

اینترنت اشیا یا داده‌های اشیا مخفف Internet of things است که در ابتدای دهه ۹۰ میلادی توسط کوین اشتون مطرح شد و دنیای ارتباطات را دگرگون کرد. در مفهوم تخصصی به جمع‌آوری هرگونه داده و دیتای مفید از اجسام و اشیا پیرامون ما، اینترنت اشیا می‌گویند و در مفهوم عام، شامل هر چیزی است که قابلیت اتصال به اینترنت را دارد. شبکه اینترنت اشیا از تعداد بی شماری دستگاه بی‌سیم و حسگرهای گوناگون تشکیل شده است که در هر زمان و مکانی قادرند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در این شبکه ما می‌توانیم رفتار خود را بر اساس اطلاعاتی که از اشیا به دست می‌آوریم، تنظیم کنیم. فراگیر شدن شبکه اینترنت جهانی و استفاده عموم مردم از تلفن‌های همراه و انواع حسگرها، منجر به رشد و گسترش شبکه اینترنت اشیا شد. در این علم، اطلاعات توسط سنسورهای مختلف، نر‌م‌افزارها و سخت‌افزارها جمع‌آوری می‌شوند و پس از تحلیل و بررسی، به صورت داده‌های مفید در اختیار ما قرار می‌گیرند. در واقع این شبکه از سه جزء کلی تشکیل شده است:

  • اجسامی که دارای حسگر می‌باشند.
  • شبکه‌ای که حسگرها را به یکدیگر متصل می‌کند.
  • .سیستم‌های تحلیل و بررسی داده‌های ورودی و خروجی.

هدف از ایجاد شبکه اینترنت اشیا

تمامی اجسامی که در اطراف خود می‌بینیم و صنایع و کسب و کارهای گوناگون، از اطلاعات مختلفی برخوردار هستند که می‌توان در شبکه اینترنت از آن‌‌ها بهره برد. در واقع شبکه اینترنت اشیا، دنیایی است که توسط اینترنت ساخته شده است و هدف کلی و نهایی آن، ارائه بهتر و راحت‌تر خدمات است. شبکه IOT هدف خلق جهانی را دارد که در آن تمامی اشیا پیرامون ما به شبکه اینترنت وصل هستند و با حداقل دخالت انسان، به یکدیگر متصل هستند و خدمات گوناگونی را ارائه می‌دهند. اینترنت اشیا با دریافت داده‌های گوناگون از اجسام مورد استفاده انسان‌ها، به راحتی متوجه نیاز آنان در زمان‌ها، مکان‌ها و شرایط گوناگون می‌شود. شبکه اینترنت اشیا کاربردهای گوناگونی می‌تواند داشته باشد از جمله: کشاورزی هوشمند، اتوماسیون و تولید صنعتی، کاربردهای پزشکی و حوزه سلامت، ساختمان‌های هوشمند و حمل و نقل هوشمند. 

شبکه اینترنت اشیا دارای چهار لایه گوناگون است که با استفاده از قابلیت‌های امنیتی و مدیریتی، مسیر تحقق اهداف اینترنت اشیا را هموار می‌سازند. این ۴ لایه عبارتند از: 

لایه سنسورها و سخت‌افزارها

این لایه مسئولیت همکاری با شبکه ارتباطی را دارد که منجر به دریافت و جمع‌آوری اطلاعات گوناگون شده و نوع ارتباطات شبکه را مشخص می‌کند.

لایه شبکه یا پروتکل انتقال

وظیفه این لایه برقراری ارتباط به منظور انتقال داده‌های جمع‌آِوری شده است که در نهایت منجر به ارائه سرویس‌های گوناگون شبکه اینترنت اشیا می‌شود. 

لایه پلتفرم‌ها و سرورها

 این لایه وظیفه مدیریت سخت‌افزارهای شبکه اینترنت اشیا را به عهده دارد. همچنین ذخیره‌سازی و پردازش داده‌ها و دسترسی به آن‌ها توسط کاربران را، ممکن می‌سازد. 

لایه کاربردی

این لایه با استفاده از هوش مصنوعی، اطلاعات جمع‌آوری شده را مدل‌سازی می‌کند و در بخش‌های مختلف شبکه به کار می‌برد. 
 

تمامی پروژه‌های مرتبط با شبکه اینترنت اشیا، از این ۴ لایه بهره می‌برند. 

هدف از ایجاد شبکه اینترنت اشیا

پروتکل‌های اتصال در اینترنت اشیا

نخستین و مهم‌ترین بخش در شبکه اینترنت اشیا جمع‌آوری داده‌های گوناگون از اشیا است. نحوه اتصال هر شی به شبکه اینترنت اشیا و چگونگی دریافت اطلاعات و داده‌ها از اشیا گوناگون، مشخص کننده پروتکل‌های اتصال اینترنت اشیا می‌باشد. در ادامه به بررسی تعدادی از پرکاربرد‌ترین پروتکل‌های این شبکه می‌پردازیم.

وای‌فای

 یکی از بهترین انتخاب‌ها جهت یکپارچه‌سازی شبکه اینترنت اشیا، انتخاب اتصال Wi-fi است. از مزایای این پروتکل می‌توانیم به توانایی انتقال داده سریع، امکان کنترل تعداد زیادی داده، دامنه پوشش ۵۰ متری و زیرساخت‌های آماده و کارآمد اشاره کنیم. 

بلوتوث

بلوتوث یکی از پرکاربردترین فناوری‌های بیسیم است که با استفاده از آن می‌شود به راحتی، برنامه‌های بلوتوثی را به وسایل هوشمند و فناوری‌های پوششی متصل کرد. این فناوری در شبکه اینترنت اشیا از ارزش فراوانی برخوردار است. 

زیگبی

این پروتکل تا حد زیادی مناسب استفاده در صنایع می‌باشد و امکان آن را دارد که به راحتی در ساختمان‌های گوناگون انتقال پیدا کند. 

شبکه‌های سلولی موبایل

این شبکه‌ها در مقایسه با شبکه‌های سلولی عادی، به هزینه و انرژی کمتری نیاز دارند که برای پروژه‌های مبتنی بر حسگر با پهنای باند کم، بسیار مناسب هستند.  

پروتکل KNX

این پروتکل در هوشمند سازی ساختمان‌ها بسیار کاربرد دارد و در واقع یک انتقال‌دهنده دیتا از طریق سیم‌ها و کابل‌ها می‌باشد

طبق توضیحاتی که تا اینجای مقاله ارائه دادیم، متوجه شدیم شبکه اینترنت اشیا بر بخش‌ها و صنایع گوناگونی اثرگذار است. اما موضوع صحبت ما در ابرسو، مسئله حمل و نقل هوشمند و مدیریت ناوگان می‌باشد. به همین علت در ادامه مقاله از سایر صنایع تاثیرپذیر از شبکه اینترنت اشیا چشم‌پوشی می‌کنیم و به بررسی صنعت حمل و نقل هوشمند و نقش IOT‌ بر این صنعت می‌پردازیم.

پروتکل‌های اتصال در اینترنت اشیا

حمل و نقل هوشمند چیست؟

حمل و نقل هوشمند، شامل استفاده از کلیه وسایل نقلیه مجهز به Wi-fi یا سنسورهای دیگری است که توانایی اتصال به اینترنت را دارند. حمل و نقل هوشمند هم برای بخش خصوصی و هم برای بخش عمومی کاربرد دارد. در حمل و نقل عمومی، داده‌های ارزشمند از این طریق جمع‌آوری می‌شوند. این داده‌ها شامل: نحوه عملکرد رانندگان و مسیرهای رفت و آمد آنان می‌شود که مسیر دستیابی به شهرهای هوشمند را هموارتر می‌کند. همچنین اطلاعاتی که از این طریق در شبکه اینترنت اشیا جمع‌آوری می‌شوند، می‌توانند در بهبود زیرساخت‌های جاده‌ای نیز اثرگذار باشند. 

یکی از مهم‌ترین بخش‌های حمل و نقل هوشمند، ظهور خودروهای هوشمند است. سیستم‌های مدیریت ناوگان نیز، یکی از تاثیرگذارترین بخش‌های این سیستم است. از امکانات خودروهای هوشمند می‌توانیم به شناسایی محیط اطراف و موقعیت‌یابی از طریق سنسورهای تعبیه شده در خودرو اشاره کنیم. همچنین تامین امنیت سرنشینان و ایمنی خودرو، گزارش‌دادن اطلاعات مرتبط با شرایط جاده‌ای و ترافیکی، امکان برقراری ارتباط با مراکز درمانی و خدماتی در صورت بروز سانحه و جلوگیری از خرابی‌های ناگهانی و هزینه‌های غیرمنتظره به واسطه هشدارهای تعمیرات و نگهداری نیز، از سایر امکانات این خودروها می‌باشد. البته لازم به ذکر است که تقریبا تمامی وسایل نقلیه را می‌توان از طریق نصب ردیاب و استفاده از سیستم‌های مدیریت ناوگان، به خودروهای تا حدی هوشمند تبدیل کرد. اگر در مورد هوشمند کردن خودروی خود نیازمند کمک هستید، توصیه می‌کنیم در ابتدا درباره  «سیستم‌ مدیریت ناوگان ابرسو» مطالعه فرمایید و برای راهنمایی بیشتر با متخصصان تیم ابرسو در بخش پشتیبانی ارتباط برقرار کنید. 

نقش اینترنت اشیا در حمل و نقل هوشمند

اینترنت اشیا، قابلیت تاثیرگذاری بر خودروهای هوشمند خصوصی و عمومی را دارد. خودروهای هوشمند، به حسگرهای متعددی متصل هستند که داده‌های تهیه شده توسط آنان همواره در دسترس است. دسترسی بی‌سیم و آسان به این داده‌ها در زمان بروز سانحه، بسیار ارزشمند است. در واقع گسترش علم اینترنت اشیا موجب تبدیل شدن ناوگان‌های حمل و نقل به رایانه‌هایی متحرک شده است. پیشرفت‌های فناوری و افزایش سرعت ارتباطات، موجب برقراری ارتباط میان تمامی وسایل نقلیه شده است. این امر مانع نیاز به دخالت انسان‌ها در کنترل و مدیریت وسایل نقلیه شده و تحول عظیمی را در صنعت حمل و نقل به‌وجود آورده است. در ادامه به بررسی مهم‌ترین تاثیرات شبکه اینترنت اشیا در صنعت حمل و نقل می‌پردازیم:

جمع‌آوری داده‌های مهم

سنسورهای نصب شده در موتور خودرو، سیستم‌های تعلیق، لاستیک، دوربین و … داده‌های گوناگونی را دریافت کرده و به وسیله سیستم هوشمند سازی وسایل نقلیه، ناوگان را به هم متصل می‌کند. این داده‌ها از ارزش بسیاری برخوردار هستند و موجب بهبود ایمنی و افزایش راندمان ناوگان می‌شود. 

افزایش امنیت ناوگان

سلامت رانندگان، سلامت خودروها و کیفیت رانندگی، مواردی هستند که امنیت ناوگان را تامین می‌‎کنند. داده‌هایی که سنسورهای گوناگون به سیستم مرکزی خودروهای هوشمند ارسال می‌کنند، توانایی بهبود عملکرد این بخش‌ها و افزایش امنیت اتومبیل را دارد.

سایر مواردی که سیستم‌های هوشمند آن را بهینه می‌کنند، عبارتند از: 

  • افزایش راندمان خودرو
  • عملکرد سریع و هوشمندانه 
  • ارائه تجربیات نو در زمینه مدیریت ناوگان
  • حفاظت از محیط زیست 

خودروهای هوشمند، تاثیر بسیار شگرفی در صنعت حمل و نقل می‌گذارد و پیش‌بینی می‌شود که به زودی جایگزین خودروهای دستی شوند و سیستم مدیریت ناوگان و به طور کلی سیستم حمل و نقل جهان را به کلی عوض کنند. 

ابرسو در این مقاله به توضیح چیستی اینترنت اشیا پرداخته و ضمن بررسی تاثیرات آن به طور کلی، اثر آن بر سیستم‌های حمل و نقل را پیگیری کرده است. با توجه به این نکته که در حال حاضر به علت نبود زیرساخت‌های لازم در کشور ما، امکان استفاده از خودروهای هوشمند وجود ندارد؛ نصب ردیاب و استفاده از سیستم مدیریت ناوگان، یکی از کارهایی است که می‌توانیم برای بهبود عملکرد خودروها و امکان تجربه‌ای نزدیک به استفاده از خودروهای هوشمند انجام دهیم. در این زمینه تیم مهندسین ابرسو همواره آماده‌اند تا به شما کمک کنند ردیابی مناسب با خودرو و نیاز خود، انتخاب کنید. 

با ما در ارتباط باشید.