تاثیر تلماتیک بر صنعت حمل و نقل

فناوری
تاثیر تلماتیک بر صنعت حمل و نقل

تلماتیک، فناوری دریافت اطلاعات یک سیستم از راه دور و به‌ واسطه ماهواره مکان‌یاب جهانی (GPS) و دیگر ارتباطات بی‌سیم است. این فناوری با سرعت و دقت بالای خود در دریافت اطلاعات، تاثیرات بسیار مهمی در صنعت حمل و نقل جهان گذاشته‌است. یکی از مهم‌ترین این تاثیرات کاهش میزان تصادفات و حوادث جاده‌ای از طریق دریافت مداوم اطلاعات مرتبط با سرعت خودرو و فرسودگی آن، وضعیت عمومی راننده و سایر عوامل تاثیرگذار است. 

ابرسو قصد دارد در این نوشتار شما را با تاثیرات گسترده این فناوری بر صنعت حمل و نقل آشنا کرده و ضرورت استفاده از آن را برایتان آشکار سازد. 

پس با ما همراه باشد.

مزایای تلماتیک در حمل و نقل جاده‌ای

فناوری تلماتیک به طور مداوم در حال دریافت داده‌های گوناگون، تقسیم‌بندی و ارسال آن‌ها به مدیران ناوگان می‌باشد. درباره جزئیات این داده‌ها و فواید آن‌ها پیش از این در مقاله «تعریف کامل و جامع تلماتیک» صحبت کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم آن را حتما مطالعه کنید. یکی از مهم‌ترین فواید این داده‌ها امکان تجزیه و تحلیل آن‌ها و دستیابی به اطلاعاتی است که می‌توانند به راحتی موجب بهینه‌سازی عملکرد سیستم حمل و نقل و رفع مشکلات آن شوند. در ادامه قصد داریم مهم‌ترین مزایای این داده‌ها را بررسی کنیم.

بهره‌وری بیشتر سیستم حمل و نقل

داده‌های مرتبط با حمل کالاها، محاسبه مسافت‌های طی شده و مدت زمان جابه‌جایی بارها، به مدیران ناوگان‌های حمل و نقل کمک می‌کند تا با شناسایی مسیرهای ایمن‌تر، خلوت‌تر و کوتاه‌تر، به بیشترین میزان استفاده از قابلیت‌های سیستم حمل و نقل دست پیدا کنند. 

افزایش امنیت ناوگان

یکی از مهم‌ترین داده‌هایی که فناوری تلماتیک به طور مداوم آن‌ها بررسی و ارسال می‌کند، داده‌های مرتبط با موقعیت‌ها پر خطر و عدم رعایت قوانین توسط رانندگان است. داده‌های مرتبط با سرعت رانندگی، ترمزهای ناگهانی، پیچ‌های خطرناک و سایر مشکلات موجود در مسیر یا خودرو، تا حدی زیادی از تصادفات رانندگی جلوگیری کرده و میزان آن‌ها را کاهش می‌دهد. 

جلوگیری از سرقت خودروها و کالاها

فناوری تلماتیک امکان کنترل داده‌های چون روشن و خاموش کردن خودرو و قفل کردن درب‌ها را نیز دارد. به همین علت مدیران ناوگان به محض اطلاع از در خطر بودن ناوگان، می‌توانند از آن محافظت کرده و با اطلاع دادن به مراجع  مرتبط، از سرقت ناوگان یا محموله خود جلوگیری کنند. 

کنترل میزان مصرف سوخت

یکی از مهم‌ترین هزینه‌های ناوگان‌های حمل و نقل، میزان سوخت مصرفی آن‌هاست. کنترل کردن میزان سوخت و کاهش آن با استفاده از داده‌های سیستم‌های تلماتیک یکی از مسائلی است که تا حد زیادی به کاهش هزینه‌های ناوگان و افزایش سود مدیران و باربری‌ها و شرکت‌های حمل و نقل کمک می‌کند. داده‌های مرتبط با نحوه رانندگی رانندگان، وزن محموله، شرایط محیطی و سلامت فنی ناوگان می‌تواند به مدیران در جهت کاهش میزان مصرف سوخت کمک قابل توجهی کند. 

افزایش طول عمر ناوگان

  • فناوری تلماتیک با در نظر گرفتن ویژگی‌های فنی ناوگان و یادآوری زمان تعمیرات دوره‌ای و وضعیت عمومی قطعات خودرو، از میزان خسارات و بروز آسیب‌های جدی در ناوگان جلوگیری می‌کند. 

تلماتیک و آینده صنعت حمل و نقل

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و پیدایش و رواج استفاده از خودروهای الکترونیکی و خودران و همچنین متصل‌شدن بخش زیادی از خودروها، کامیون‌ها و سایر ناوگان‌های حمل و نقل به شبکه اینترنت و GPS، فناوری تلماتیک نیز از اهمیت بسیار بیشتری در صنعت حمل و نقل برخوردار می‌شود. به همین علت کارشناسان به مدیران ناوگان‌ها و فعالان حوزه حمل و نقل، توصیه می‌کنند ضمن مجهز کردن ناوگان خود به سیستم‌های تلماتیک، نحوه کار با سیستم‌های مدیریت ناوگان را نیز فرا بگیرند تا میزان خسارت‌های احتمالی را کاهش داده و به سود و ایمنی بیشتری دست پیدا کنند.