تاثیر متاورس و بلاکچین بر حمل و نقل

فناوری
تاثیر متاورس و بلاکچین در صنعت حمل و نقل

متاورس چیست؟

متاورس یا دنیای مجازی، جایی است که در آن امکان انجام هر کاری را، بدون محدودیت خواهید داشت. در این فضا شما نیازمند یک کاراکتر مجازی هستید تا بتوانید به راحتی با دنیای پیرامون خود در متاورس، ارتباط برقرار کنید. 

مزیت‌های شبکه متاورس

برخورداری از استانداردهای ثابت و مشخص

استانداردهای شبکه متاورس نه تنها در تمام دنیا یکسان است که به ندرت تغییر می‌کنند. این مسئله هم موجب می‌شود که بتوان کارهای گوناگون را به راحتی ساماندهی کرد و هم از امکان رویارویی با اتفاقات پیش‌بینی نشده را کاهش می‌دهد. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های دنیای متاورس همین مسئله است که در مدیریت شرکت‌ها بسیار مفید می‌باشد. 

امکان دسترسی سریع و آسان به اطلاعات

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای شبکه متاورس امکان دسترسی بسیار سریع به طیف گسترده‌ای از اطلاعات از طریق گوشی‌های همراه و کامپیوترهای شخصی است. متاورس با بهره‌گیری از تکنولوژی هوش مصنوعی به تحلیل این داده‌ها می‌پردازد. 

پل ارتباطی میان دنیای حقیقی و مجازی

متاورس با استفاده از فناوری‌های جدید و تکنولوژی واقعیت افزوده، دنیای مجازی و حقیقی را به یکدیگر متصل می‌کند. 

واقعیت افزوده یا Augmented Reality، امکان یافتن برخی اطلاعات دنیای متاورس در جهان واقعی است. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این افزونه، یافتن اشخاص که اطلاعات آن‌ها را در متاورس دارید، در جهان حقیقی است. 

بلاکچین چیست؟

بلاکچین، کیف پول دیجیتالی دنیای متاورس است. به عبارت دیگر دفتر کل آنلاینی است که امکان پرداخت‌های دنیای متاورس را به صورت دیجیتالی ممکن می‌سازد. از دیگر امکانات بلاکچین می‌توان به خرید و فروش کالا و خدمات در دنیای متاورس، ثبت اطلاعات و داده‌های گوناگون، عدم دسترسی به دیگران جهت تغییر اطلاعات سایر اشخاص، ذخیره‌سازی اطلاعات فردی و شخصی به صورت مستقل، دسترسی سریع و آسان و برخورداری از بلوک‌های رمزنگاری شده و متصل در زنجیره‌های عمومی، نام برد. 

بلاکچین چیست

ویژگی‌های بلاکچین

بلاکچین از دو ویژگی منحصر به فرد برخوردار است که در تشکیل این شبکه بلوکی، بسیار تاثیرگذار بوده‌اند. 

ویژگی همتا به همتا یا Peer to Peer

 به این معناست که کاربران بدون واسطه و به‌طور مستقیم با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. این مسئله یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شبکه‌های غیرمتمرکز است. 

نود یا گره

به ماشین‌هایی گفته می‌شود که کپی اطلاعات موجود را، در بلاک‌ها نگهداری می‌کنند. این ماشین‌ها اطلاعات گوناگون شبکه را با تمامی کاربران به اشتراک می‌گذارند. 

شبکه‌ غیرمتمرکز: شبکه‌ای که اطلاعات و داده‌های گوناگون را به‌طور یکسان در سیستم تمامی کاربران ذخیره می‌کند در صورت خروج یک کاربر، اطلاعات را از بین نمی‌برد. 

مزیت‌های بلاکچین

عدم دسترسی به اطلاعات شخصی افراد

امنیت بالای این شبکه تا حدی است که حتی به نهادهای گوناگون دولتی و خصوصی هم امکان دسترسی به اطلاعات شخصی افراد را نمی‌دهد. 

پرداخت خودکار

فعال‌شدن کیف پول‌های دیجیتال به منظور انجام پرداخت‌های خودکار، یکی دیگر از مزایای بسیار مهم بلاکچین است. 

تامین امنیت شبکه در حین جابه‌جایی اطلاعات و پول

از آن‌جایی که متاورس دنیایی است که اطلاعات گوناگونی در آن به اشتراک گذاشته می‌شود، نگرانی کاربران از افشا شدن اطلاعاتشان بسیار طبیعی است. اما این شبکه از تابعی یک طرفه ساخته شده که با وجود نمایش دادن خروجی‌های گوناگون، داده‌های ورودی را نمایش نمی‌دهد و از این طریق اطلاعات افراد را به طور کامل حفظ می‌کند. 

تاثیر متاورس و بلاکچین بر شبکه حمل و نقل

در طول دهه‌های گذشته فناوری‌های جدید تاثیرات قابل توجهی بر روی صنعت حمل و نقل دنیا گذاشته‌اند. از آن‌جایی که در سال‌های اخیر، تقاضا جهت استفاده از خدمات حمل و نقل افزایش پیدا کرده است، شرکت‌های فعال حوزه حمل و نقل موظفند تا با استفاده از پیشرفت‌های فناوری، به طور کارآمد خدمات مناسبی را، ارائه دهند. 

همانگونه که پیش از این نیز توضیح دادیم، متاورس و بلاکچین از جمله فناوری‌های نوینی هستند که تاثیر چشمگیری در صنعت حمل و نقل گذاشته‌اند. در این بخش از نوشتار، قصد داریم شما را با جزییات این اثرگذاری‌ها آشنا کنیم. ابتدا از تاثیرات متاورس بر صنعت حمل و نقل شروع می‌کنیم.

اثر متاورس بر صنعت حمل و نقل

کاهش حمل و نقل‌های درون شهری

متاورس فضایی است که دسترسی‌های آنلاین بسیاری در اختیار مخاطبین خود می‌گذارد. شرکت‌ها و سازمان‌های گوناگون می‌توانند با برگزاری جلسات کاری خود به صورت آنلاین، تا حدی از رفت و آمدهای درون شهری بکاهند.

تسریع روند تحویل کالاها

شرکت‌های حمل و نقل می‌توانند با استفاده از واقعیت مجازی، مکان دقیق مشتری‌های خود را پیدا کرده و بارها را از نزدیکترین شعبه خود برای مشتریان ارسال کنند. به این ترتیب هم سرعت ارسال کالاها و هم میزان رضایت مشتریان، افزایش پیدا می‌کند و خودروهای شرکت نیز کمتر جابه‌جا می‌شوند. 

کاهش میزان مصرف سوخت

در نتیجه کاهش جابه‌جایی ناوگان شرکت یا سازمان، میزان مصرف سوخت نیز کاهش پیدا می‌کند و سازمان‌ها می‌توانند در بخش قابل‌توجهی از هزینه‌هایشان صرفه‌جویی کنند و سود بیشتری به‌دست آورند. 

تاثیر متاورس در صنعت حمل و نقل

مواردی که در بالا ذکر شدند از مهم‌ترین موارد تاثیر متاورس در صنعت حمل و نقل هستند. در ادامه قصد داریم به چگونگی ورود بلاکچین به صنعت حمل و نقل بپردازیم و تاثیرات آن بر صنعت حمل و نقل را بررسی کنیم.

ورود بلاکچین به صنعت حمل و نقل

بلاکچین از دو طریق به صنعت حمل و نقل ورود کرده است: BiTA و MOBI. 

اتحادیه عضو محور BiTA

این اتحادیه که از آن با عنوان بزرگترین اتحادیه تجاری بلاکچین دنیا یاد می‌شود، شامل رانندگان کامیون از حدود ۲۵ کشور دنیا و اعضا زنجیره تامین کامیون‌ها است و نزدیک به ۵۰۰ عضو دارد و در سال ۲۰۱۷ تشکیل شده است. وظیفه این اتحادیه آموزش اعضا در جهت استفاده از بلاکچین و توسعه استانداردهای حمل و نقل است که با ایجاد درآمد سالیانه بیش از ۱ تریلیون دلار، ۸۵٪ از انتقال پول صنعت حمل و نقل را تامین می‌کند.

اتحادیه غیرانتفاعی MOBI

این اتحادیه از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو، استارتاپ‌ها، شرکت‌های دولتی و خصوصی، آژانس‌های حمل و نقل، بیمه‌ها، فعالان حوزه حمل و نقل الکترونیک و فعالین حوزه فناوری تشکیل شده است. یکی از مهم‌ترین امکانات این اتحادیه، امکان ایجاد قوانین و استاندارهایی برای استفاده از بلاکچین می‌باشد که موجب افزایش اثر مثبت این فناوری در صنعت حمل و نقل می‌شود. بلاکچین تلاش می‌کند تا با در نظر گرفتم پروتکل‌های خود، استانداردهای ساده‌ای جهت شناسایی وسایل نقلیه، افراد، مشاغل و سفرهای مطمئن ارائه بدهد. هدف بلاکچین، حمل و نقل کارآمدتر، مقرون به صرفه‌تر، ایمن‌تر و سادگی احراز هویت وسایل نقلیه است. معمولا بلاکچین با ایجاد کردن یک نسخه دیجیتال همسان با خودرو،دست به ردیابی اتومبیل می‌زند و از این طریق ضمن اندازه‌گیره میزان استفاده وسایل نقلیه از جاده‌ها و زیرساخت‌های حمل و نقل، هزینه بنزین و جریمه‌‌های خودرو را نیز پرداخت می‌کند. به عبارت دیگر، هر خودرو به نسبت میزان استفاده خودش از خیابن‌ها و جاده‌ها، هزینه تعمیر و نگهداری و احداث زیرساخت‌ها را پرداخت می‌کند. همچنین بر تصادفات و نقص فنی خودروها نظارت می‌کند و با ایجاد کیف‌ پول‌‌های رمز ارز، پرداخت‌های خودرو را ممکن می‌سازد. توکنیزه کردن نیز، به فرآیند روند تبدیل داده‌های حساس به غیرحساس می‌گویند و بلاکچین با استفاده از قابلیت توکنیزه کردن، فروش صندلی‌های خالی خودروها در مسیرهای رفت و برگشت را ممکن می‌سازد. یکی دیگر از امکانات بسیار مهم MOBI، نظارت بر سیستم‌هتی حمل و نقل عمودی است که از ۲ روش صورت می‌پذیرد:‌ ۱. مکانیزهای تشویقی جهت استفاده از وسایل نقلیه عمومی، مانند شارژکردن کیف پول‌ها. ۲.کارآمدسازی زیرساخت‌های لازم با توجه به شناخت مشتری و نیازهای او. 

همچنین بلاکچین با حذف کاغذبازی‌های اداری در زمینه حمل و نقل و افزایش سرعت و کارآمدی و اعتبارسنجی داده‌ها، نقش بسیار رنگی در صنعت حمل و نقل داشته است. 

ممنونیم که تا اینجا مقاله با ما همراه بودید.