توضیح کامل و جامع ردیاب خودرو

فناوری

در سال‌های اخیر افزایش قیمت خودروها، بیشترشدن موارد سرقت و از طرفی امنیت پایین خودروهای داخلی، موجب توجه بیشتر به افزایش امنیت خودروها شده‌است.

یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که امنیت خودروها را افزایش می‌دهد، استفاده از سیستم‌های ردیاب خودرو یا GPS است. تکنولوژی ردیاب‌ها به گونه‌ایست که علاوه بر تضمین امنیت خودرو، به مالک آن امکان بررسی موقعیت ماشین در هر ساعتی را می‌دهد و حتی نمونه‌های پیشرفته‌ی آن کنترل خودرو از راه دور را، میسر می‌سازد. در این مقاله ما انواع مختلف ردیاب‌ها را به شما معرفی کرده و نکات مثبت و منفی هر یک را، بررسی می‌کنیم.

دسته‌بندی انواع ردیاب

ردیاب‌ها را معمولا بر دو اساس می‌توان دسته‌بندی کرد:

  • نحوه‌ی کارکرد
  • نوع اتصال

هر یک از این دسته‌بندی‌ها نیز، به انواعی تقسیم می‌شوند و ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

انواع ردیاب بر اساس نحوه کارکرد

نحوه‌ی کارکرد ردیاب‌ها به دو شیوه انجام می‌پذیرد:

  • فعال
  • غیرفعال

GPS های فعال نیازمند باطری‌های داخلی بسیار قوی هستند تا امکان ارسال داده‌ها در هر زمان و مکانی را فراهم آوردند. در ردیاب‌های غیرفعال ما از بروزرسانی دقیق بهره‌مند نخواهیم شد و معمولا اطلاعات آن‌ها در حافظه‌شان ثبت می‌شود.

انواع ردیاب بر اساس نوع اتصال

به لحاظ نوع اتصال، GPSها به ۵ دسته کلی تقسیم می‌شوند که در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم:

ردیاب فندکی

 این نوع ردیاب در محل فندک ماشین نصب می‌شود و معمولا دارای دو پورت USB است که در حکم شارژر گوشی نیز، کاربرد دارد. در بدنه‌ی این ردیاب، محلی برای نصب سیم‌کارت وجود دارد و برخی از نمونه‌های آن، قابلیت شنود را نیز، دارا می‌باشند.

ردیاب دیاگ خودرو یا OBD

این نمونه از GPSها نیاز به اینترنت ندارند و محل نصب‌ آن‌ها معمولا زیر فرمان و نزدیک به محل قرارگیری زانوهای راننده، می‌باشد. برخی از نمونه‌های آن توانایی کنترل روشنی و خاموشی موتور ماشین را، دارد اما به لحاظ امنیتی چندان به صرفه نیستند، زیرا ممکن است سارق به راحتی متوجه آن شود و اقدام به قطع‌کردن و دزدیدن آن کند.

ردیاب‌های سیمی

این نوع از ردیاب‌ها به وسیله‌ی سیم‌کشی به برق ماشین متصل می‌شوند و از لحاظ توانایی پنهان بودن در خودرو، از قابلیت‌های بسیاری برخوردار است.

ردیاب‌های بی‌سیم

 نمونه‌های بیسیم ردیاب‌ها معمولا دارای باتری هستند و می‌توانند علاوه بر داخل ماشین، در فضاهای باز نیر، مورد بهره‌بری قرار گیرند.

ردیاب‌های مغناطیسی

 یک قطعه آهنربا در این ردیاب‌ها وجود دارد که موجب می‌شود بتوان آن‌ها روی قسمت‌های متعددی از خودرو چسباند و نصب کرد. ردیاب‌های مغناطیسی شامل باطری‌های داخلی‌ای هستند که قابلیت شارژشدن دارند

با توجه به مواردی که از ویژگی‌های انواع ردیاب برشمردیم، حال نوبت آن است که درباره‌ی مزایای استفاده از این ردیاب‌ها، توضیح دهیم.

مزایای استفاده از ردیاب‌ها

  • گزارش لحظه‌ای موقعیت مکانی:  اصلی‌ترین وظیفه‌ی یک ردیاب خوب، شناسایی دقیق موقعیت مکانی یک خودرو در هر لحظه است. با نصب یک GPS به‌روز و مناسب، شما می‌توانید خودروی خود را در هر لحظه پیگیری کنید.
  • یافتن خودروی سرقت شده:  در ابتدای مقاله نیز به بحث امنیت خودرو و افزایش اهمیت این مساله در زمان حاضر، پرداختیم. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد استفاده از GPSها این است که در صورت دزدیده‌شدن خودرو، اطلاعات کامل موقعیت مکانی را در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌توانید با دادن این اطلاعات به پلیس، هرچه سریع‌ترین خودروی خود را بیابید.
  • افزایش امنیت خودرو:  باید بدانید تنها کارکرد ردیاب‌ها، یافتن موقعیت مکانی نیست. انواع مختلفی از ردیاب‌ها، توانایی ایجاد گزینه‌هایی جهت کنترل‌کردن قسمت‌های مختلف خودرو را دارند. به عنوان مثال شما می‌توانید اتصال برق خودرو را، از طریق تلفن همراهتان کنترل کنید و در صورت روشن‌شدن ماشین توسط شخصی دیگر، هشدار دریافت کنید و خودرو را از راه دور، خاموش کنید. از نمونه‌های دیگر این گزینه‌ها می‌توان به هشدار بازشدن درب‌های خودرو، هشدار برخورد جسم خارجی و هشدار باز شدن صندوق عقب، اشاره کرد.
  • مدیریت کامل خودرو:  در تکمیل صحبت‌های پیشین، می‌توانیم به این نکته اشاره کنیم که برخی سیستم‌های ردیاب به شما امکان اعمال محدودیت‌های خاصی را می‌دهند. به عنوان مثال شما می‌توانید میزان سرعت مجاز حداکثری خودرو را تنظیم کنید و در صورت بیشتر شدن سرعت خودرو، هشدار دریافت کنید. یکی دیگر از موارد ایجاد محدودیت، مشخص‌نمودن محدوده‌ی مکانی مجاز جهت تردد خودرو است. در صورتی که خودروی شما از حدود منطقه‌ی مشخص خارج شود، شما هشداری را، دریافت خواهید کرد. این موارد برای سیستم‌های حمل و نقل مثل موسسه‌های تاکسیرانی و یا سایر کسب‌وکارهایی که چندین ماشین و راننده دارند، بسیار کاربردی است و به مدیریت خودرو، کاهش هزینه‌ی سوخت، جلوگیری از سوءاستفاده‌ها و افزایش بهره‌وری، کمک شایان توجهی می‌کند.

 

با وجود توضیحاتی که دادیم، ممکن است شما نیز قصد تهیه و خرید یک سیستم ردیاب را داشته‌باشید. اما قبل از خرید باید به ویژگی‌های آن آگاه باشید و با بررسی کامل نیازهای خود، مناسب‌ترین سیستم را خریداری کنید. 

ویژگی‌های یک ردیاب خودرو خوب

 از مهم‌ترین ویژگی‌های یک ردیاب خوب، می‌توانیم به چند مورد اشاره کنیم:

  • بهره‌مندی از سخت‌افزار مقاوم:  مهم‌ترین ویژگی یک قطعه ردیاب خوب، توان فیزیکی آن است. توصیه‌ی ما به شما این است که ردیاب با بدنه‌ی محکم و ضد آب یا مقاوم در برابر آب تهیه کنید. توان مقاومتی ردیاب شما در مواقع و شرایط مختلف از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است.
  • پشتیبانی از آنتن GPS و GMS: یک قطعه ردیاب خوب، باید قدرت و توانایی پشتیبانی از سیستم Global Positioning System یعنی سیستم موقعیت‌یابی جهانی را، داشته باشد و از طریق شبکه GMS، اطلاعات را برای شما ارسال کند. در مورد ردیاب‌های به‌روزتر ما شاهد بهره‌مندی آن‌ها از سیستم GNSS نیز هستیم که سیستمی است مرکب از سیستم‌های ماهواره‌ای جهانی -GPS, GALILEO و GLONASS که دقیق‌ترین مکان‌یابی ممکن را، انجام می‌دهند.
  • دارا بودن نرم‌افزاری کامل و آسان:  باید بدانید که پس از نصب ردیاب، شما به ندرت مجددا آن را مشاهده و یا با آن کار می‌کنید، زیرا اغلب سروکارتان با نرم‌افزار ردیاب خواهد بود که بر روی گوشی شما نصب شده‌است. به همین علت توصیه‌ می‌کنیم هنگام انتخاب ردیاب، علاوه بر ویژگی و امکانات سخت‌افزاری، نرم‌افزار آن را نیز بررسی کنید و حتما نمونه‌ای را انتخاب کنید که نرم‌افزاری کامل با رابط کاربری آسان، دارد.
  • حداقل فواصل به‌روزرسانی:  همان‌گونه که پیش از این نیز اشاره کردیم، امکانات به‌روزرسانی ردیاب بسیار دارای اهمیت است. بهتر است در هنگام خرید، به فاصله‌ی زمانی به‌روزرسانی ردیاب دقت کرده و مدلی را تهیه کنید که فواصل زمانی آن بین 5 ثانیه تا 10 ثانیه، است.
  • اعلام هشدار سرعت: اگر صاحب کسب‌وکاری هستید که دارای چند خودرو است و یا به هر علتی میزان سرعت خودرو برایتان اهمیت دارد، سعی کنید ردیابی را انتخاب کنید که به شما امکان تنظیم سرعت مجاز را بدهد و آن را از طریق ارسال پیامک و هشدار، به اطلاعتان برساند.

 

ما در ابرسو قطعات ردیابی را تولید می‌کنیم که کاملا منطبق بر فناوری‌های روز هستند و همه‌ی ویژگی‌های فوق را دارا می‌باشند. اگر دغدغه‌ی امنیت خودروی شخصی‌تان یا نگرانی‌هایی راجع به چگونگی بهره‌برداری کارمندان و راننده‌ها از خودرو‌های شرکت خود را دارید؛ توصیه‌ی ما به شما خرید یک سرویس مناسب و کارآمد ردیاب و استفاده از سیستم مدیریت ناوگان، آن است. ممکن است حتی تا همین لحظه نیز، نسبت به استفاده از تکنولوژی نگرانی‌هایی داشته‌باشید و همچنان روش‌های سنتی را ترجیح دهید، اما باید به شما این اطمینان را بدهیم که کارکرد این سیستم‌ها بسیار بالا و استفاده از آن، کاملا راحت است و بهره‌بردن از ردیاب خودرو و GPS می‌تواند نگرانی‌های شما را، تا حد زیادی برطرف کند و آرامش خاطرتان را برقرار سازد. پیشنهاد ما در این زمینه، خریداری سرویس ردیاب  ابرسو و استفاده از  مدیریت ناوگان ابرسو  است که علاوه بر بهره‌مندی از ویژگی‌های کارآمد، با ارائه‌ی مشاوره توسط متخصصین حوزه‌ی تولید ردیاب، بهتری سرویس موجود طبق نیازهای شما را، برایتان مهیا خواهد کرد.