راهکارهای کاهش هزینه‌های بیمه با استفاده از ردیاب خودرو

فناوری

ردیاب خودرو، وسیله‌ای است که می‌توان با آن، هر لحظه خودرو را ردیابی کرد و از روی نقشه، مکان آن را پیدا کرد. با اجباری شدن بیمه شخص ثالث برای خودرو، تمامی صاحبان وسایل نقلیه، موظف هستند برای دریافت این بیمه نامه به شرکت‌های مورد نظر خود مراجعه کرده و ماشین خود را بیمه کنند. شرکت نیز برای کاهش هزینه بیمه و کاهش خسارت‌های پرداختی خود، می‌تواند از ردیاب خودرو استفاده کند.

برخی از شرکت‌های بیمه‌ای برای اینکه بدانند به هنگام تصادف، مقصر اصلی حادثه چه کسی بوده است، اقدام به نصب GPS روی خودرو می‌کنند. این کار مزیت دیگری نیز دارد که به هنگام سرقت خودرو، می‌تواند به کار بیاید. شرکت‌های بیمه‌ای، برای کاهش هزینه‌های خود، مجبور به استفاده از چنین روش‌های نوینی هستند تا بدانند که خسارت‌های پرداختی آنها، درست و به جا بوده است.

یک شرکت بیمه، باید خساراتی که به خودرو یا شخص ثالث وارد می‌گردد را از محل دریافت حق بیمه نامه پرداخت کند. اما این اتفاق در عمل، انجام نمی‌شود و شرکت‌های بیمه‌ای با حجم وسیعی از خسارت‌های شخص ثالث و بدنه خودرو مواجه هستند. در نتیجه به ناچار مجبورند که راه کارهای نوین را به کار ببندند تا هزینه‌های بیمه، کمتر شود. ردیاب خودرو و نصب آن روی ماشین، یکی از همین اقدامات است.

ردیاب خودرو و کاربرد آن

یکی از وسایل سخت افزاری که می‌تواند روی خودرو نصب شود و موقعیت لحظه به لحظه آن را برای صاحب خودرو ارسال کند، ردیاب یا جی پی اس است. در سال‌های اخیر و با اجباری شدن بیمه شخص ثالث خودرو و تمایل روزافزون استفاده از بیمه نامه‌ای سرقت و بدنه خودرو، شرکت‌های بیمه‌ای، خسارات بسیار زیادی در این زمینه پرداخت کرده‌اند. به همین دلیل، شرکت‌های بیمه‌ای، راهی جز بررسی دقیق و کارشناسانه ندارند تا بتوانند خسارت‌های درست و دقیق پرداخت کنند.

در گذشته، رانندگان مقصر، نمی‌توانستند از بیمه ثالث خودرو استفاده کنند. فقط سرنشینان ( به جز راننده ) می‌توانستند از دیه و خسارت پرداختی استفاده کنند. اما چند سال است که راننده مقصر حادثه نیز می‌تواند خسارت دریافت کند و در کنار آن، بیمه بدنه خودرو هم توانسته است جایگاه ویژه‌ای بدست بیاورد. این مسائل دست به دست هم داده است تا شرکت‌های بیمه‌ا برای کاهش هزینه بیمه و خسارت دهی، به فکر نصب ردیاب روی خودروها باشند. این ردیاب‌ها به راحتی تشخیص می‌دهند که به هنگام تصادف، میزان سرعت، ترمز، شتاب خودرو و سایر موارد مهم، چقدر و تا چه میزان بوده‌اند. بنابراین می‌توانند با خیال راحت‌تری خسارت را پرداخت کنند.

از طرفی، وقتی رانندگان بدانند که ردیاب روی خودروی آنها نصب شده باشد، بیشتر احتیاط می‌کنند و کمتر دچار تصادف می‌شوند. کاربرد دیگر ردیاب خودرو، می‌تواند مربوط به سرقت باشد. خودرویی که ردیاب داشته باشد، بعد از سرقت، می‌توان آن را ردیابی کرد و در نتیجه هزینه صاحب خودرو و شرکت بیمه، خیلی کمتر خواهد شد.

null

استفاده از GPS در صنعت بیمه‌ای کشور

با گران شدن روز به روز و افسار گسیخته قیمت خودرو، احساس نیاز به یک ردیاب برای صاحب خودرو و شرکت‌های بیمه‌ای، به شدت افزایش پیدا کرده است.  این فناوری، مقرون به صرفه بوده و همیشه در دسترس است. شرکت‌های تولید کننده خودرو نیز سعی بر این دارند که جدیدترین و بهترین ردیاب خودرو را روی آن نصب کنند. اگر روی یک خودرو، ردیاب نصب شده باشد، استفاده غیر مجاز از خودرو، کاهش پیدا می‌کند. همچنین، امنیت خودرو بالاتر می‌رود و امکان سرقت آن، کاهش پیدا می‌کند.

اکثر تصادفات جاده‌ای که منجر به خسارت و فوت می‌گردند، به خاطر تخطی از سرعت و عدم رعایت حق تقدم و یا گردش به چپ و راست است. این موارد، همگی در ردیاب خودروها ثبت و ضبط می‌گردند و به هنگام خسارت، توسط شرکت بیمه‌ای، مورد بررسی قرار می‌گیرند. این اقدام می‌تواند نوع صرفه جویی در بیمه و هزینه‌های آن داشته باشد.

در حال حاضر، 34 شرکت بیمه‌ای در کشور وجود دارند که بیمه بدنه و شخص ثالث را ارائه می‌کنند. این شرکت‌ها در سال، هزینه زیادی را صرف خسارت خودروهای سرقتی می‌کنند. اما با وجود GPS و ردیاب خودرو، این اتفاق به کمترین میزان خود رسیده است. مگر در مواردی که سارقان حرفه‌ای دست به سرقت بزنند. البته ناگفته نماند که کلیه محصولات ساخت داخل و تولید شرکت‌هایی همچون سایپا و ایران خودرو، حتی با وجود GPS نیز، به راحی توسط سارقان، به سرقت می‌روند. اگر خودرویی سرقت شود، شرکت بیمه موظف است خسارت را به صاحب خودرو پرداخت کند. اما بعد از پیدا شدن خودرو، می‌تواند خودرو را به صاحب آن برگرداند.

اهمیت ردیاب خودرو و کاهش هزینه نگهداری و بیمه

کاهش هزینه بیمه، از موارد است که برای صاحب خودرو و حتی شرکت بیمه‌ای، حائز اهمیت است. وقتی یک نفر اقدام به خرید خودرو می‌کند، اصلا دوست ندارد خودروی او دچار خسارت شود و یا به سرقت برود. به همین دلیل، برای کم کردن هزینه‌هایی که احتمال دارد در آینده با آنها مواجه شود، اقدام به بیمه ماشین می‌کند. از طرفی، شرکت‌های تولید کننده خودرو، موظف به نصب ردیاب خودرو روی محصولات خود هستند. این اقدام هم می‌تواند خیال صاحب خودرو را تا حد بسیار زیادی، راحت کند.

شرکت‌های بیمه‌ای نیز برای صرفه جویی در بیمه و خسارت‌های پرداختی، به شدت، حامی نصب ردیاب روی خودروها هستند. صاحب خودرو هم با وجود ردیاب، استرس سرقت شدن ماشین دا نداشته و با این کار، عملا در هزینه‌های او، رفه جویی می‌گردد.

بیمه نامه سرقت بخریم یا ردیاب نصب کنیم؟

در کشور ما، هنوز خودروسازان الزام به بستن جی پی اس روی محصولات خود ندارند و معمولا این کار را انجام نمی‌دهند. پس می‌توان برای جلوگیری از سرقت، یک ردیاب خریداری و روی ماشین، نصب کرد. اما هنوز هم عده‌ای نمی‌دانند که خرید ردیاب خودرو به صرفه‌تر است یا خرید بیمه نامه ضد سرقت؟!

شرکت‌های بیمه‌ای، خود اقدام به نصب ردیاب روی خودرو می‌کنند و بعد از اتمام قرارداد، ان را جدا کرده و به خودروی دیگر نصب می‌کنند. این کار می‌توان در دراز مدت برای شرکت بیمه‌ای، سود آور باشد و صرفه جویی در بیمه و خسارت دهی داشته باشد.

و کلام آخر

بیمه سرقت و استفاده از ردیاب خودرو، راهکاری بسیار خوب و مدرن در جهت کاهش هزینه‌های بیمه گری است. با داشتن یک ردیاب خودرو، رانندگان مجبور هستند تا رانندگی ایمن از خود به نمایش بگذارند. آمار سرقت خودرو نیز به طور چشمگیری، کاهش خواهد داشت.