مدیریت ناوگان حمل و نقل چیست؟

حمل و نقل
مدیریت ناوگان حمل و نقل چیست؟

مدیریت ناوگان حمل و نقل که با نام Fleet management نیز شناخته می‌شود به معنای نظارت و کنترل بر ناوگان خودرو، کشتی، کامیون و دیگر مواردی از این قبیل می‌باشد. در‌واقع یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین رویکرد‌های سازمانی است که با استفاده از ابزار‌های جدید مانند ردیاب ناوگان به خوبی مدیریت می‌شود. شما با استفاده از سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل می‌توانید خودرو‌های اداری، کامیون‌های حمل و نقل، افراد سازمان و حتی کشتی‌های حمل بار را به راحتی مدیریت و سازماندهی کنید. علاوه بر آن می‌توانید به صورت لحظه‌ای به ردیابی و کنترل بپردازید و به اطلاعات مورد نیاز دست یابید. اگر شما نیز سازمان یا ارگانی دارید که چندین خودرو برای کاربرد‌های مختلف در آن است، می‌توانید با استفاده از سیستم مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل به راحتی آن‌ها را مدیریت کنید و با بررسی عملکرد کارکنان و حذف هزینه‌های اضافی اثربخشی ناوگان را به طور قابل توجهی افزایش دهید.

اجزای سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل

در‌واقع مدیریت ناوگان حمل و نقل از دو بخش جی پی اس و پنل ردیابی ناوگان تشکیل شده است که هر بخش وظیفه مخصوص به خود را انجام می‌دهد و بهترین عملکرد را بر‌اساس نیاز شما ارائه می‌دهد.

جی پی اس و ردیاب ناوگان؛ ردیابی لحظه‌ای و ارسال اطلاعات

برای مدیریت ناوگان حمل و نقل در ابتدا لازم است که یک ردیاب خودرو خریداری کنید و با استفاده از آن به اطلاعات مورد نظر خود دست یابید. شایان ذکر است ردیاب‌ها انواع مختلفی دارند که از میان آن‌ها می‌توان به جی پی اس‌های آهنربایی و ردیاب‌های ماهواره‌ای اشاره کرد. هر کدام از این محصولات کاربرد‌های مخصوص به خود را ارائه می‌دهند و در ردیابی لحظه‌ای ناوگان‌های مورد نظر شما را همراهی می‌کنند.

پنل ردیابی ناوگان؛ جمع آوری و نمایش اطلاعات ناوگان

بعد از خرید یک جی پی اس یا ردیاب به یک پنل قدرتمند در مدیریت ناوگان حمل و نقل نیاز دارید تا با استفاده از آن به اطلاعات به دست آمده از طریق ردیاب دست یابید. در‌واقع این پنل یا اپلیکیشن تمام اطلاعات ارسال شده توسط ردیاب را دسته‌بندی می‌کند و به صورت یکپارچه درمی‌آورد. در‌واقع ارقام و نمودار‌های ایجاد شده در اپلیکیشن مدیریت ناوگان را برای شما آسان کرده و به صورت لحظه‌ای شما را همراهی می‌کند.

ردیاب ناوگان حمل و نقل چگونه کار می‌کند؟

ردیاب‌ها از یک ماهواره جی پی اس و یک سیم کارت برای ارسال لحظه‌ای موقعیت ناوگان‌ها به صورت آنلاین یا آفلاین استفاده می‌کنند. علاوه بر آن امکانات دیگری را برای مدیریت ناوگان حمل و نقل در اختیار شما قرار می‌دهند که از میان آن‌ها می‌توان به تعریف محدوده حرکتی مشخص، اعلام هشدار در زمان روشن شدن خودرو، خاموش کردن خودرو از راه دور، شنود صدای داخل کابین و کنترل خودرو از طریق گوشی اشاره کرد.

شایان ذکر است که بسیاری از این ردیاب‌های خودرو در برابر ضربه کاملا مقاوم هستند و هیچ گونه آسیبی در برابر نفوذ آب و گردوغبار نمی‌بینند. علاوه بر آن دارای سنسور‌های هشدار دهنده‌ای هستند که مانند دزدگیر ماشین عمل می‌کنند و امنیت بالایی را ارائه می‌دهند. در نهایت باید به این موضوع اشاره کرد که ردیاب‌ها قیمت بسیار مناسبی دارند و به شما اجازه می‌دهند تنها با پرداخت هزینه‌ای کم به مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل بپردازید و ناوگان حمل و نقل خود را به خوبی کنترل کنید.

مزایای استفاده از سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل

شما می‌توانید با راه اندازی و استفاده از مدیریت ناوگان حمل و نقل از مزایای زیادی بهره‌مند شوید. برای مثال می‌توانید ناوگان خود را به صورت لحظه‌ای و دقیق کنترل کنید و راندمان یا بهره‌وری حمل و نقل را بهبود ببخشید. همچنین می‌توانید در کاهش میزان شکایات و مدیریت رفتار رانندگان موثر واقع شوید و هزینه‌های سوخت را نیز به طور قابل توجهی کاهش دهید. علاوه بر آن شما می‌توانید با نصب جی پی اس روی خودرو‌های ناوگان، محدوده سرعت مورد نظر را تعیین کنید و از این طریق هزینه‌های مربوط به جریمه رانندگی را کاهش دهید.

چه سازمان‌هایی به سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل نیاز دارند؟

به طور کلی هر سازمانی که از چند خودرو تشکیل شده باشد، به مدیریت ناوگان حمل و نقل نیاز دارد؛ اما به غیر از این سازمان‌ها، هر ارگانی که به آگاهی از مبدا، مقصد، مسیر‌های طی شده و محل دقیق خودرو اهمیت می‌دهد نیز به راه اندازی سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل نیاز دارد. در این صورت کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل را نمی‌توان به یک ارگان مخصوص اختصاص داد؛ با این حال ارگان‌ها و سازمان‌های زیر پر استفاده‌ترین موارد استفاده مدیریت ناوگان حمل و نقل هستند:

  • ناوگان تاکسی
  • ناوگان پیک موتوری
  • ناوگان شرکت‌های مسافربری
  • شرکت‌های اجاره خودرو
  • ناوگان آمبولانس و آتش نشانی
  • ناوگان کامیون‌های کارخانه‌ها
  • ناوگان خودرویی ادارات و سازمان‌ها
  • شرکت‌های حمل و نقل بار
  • آموزشگاه‌های رانندگی

بنابراین اگر شرکت یا سازمانی هستید که تعدادی خودرو دارید، فارغ از نوع سازمان، سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل به شما در کنترل لحظه‌ای ناوگان حمل و نقل می‌کند.

اینترنت اشیا و نقش آن در مدیریت ناوگان

اینترنت اشیا در‌واقع در جهت غلبه بر مشکلات حمل و نقل و ارائه راهکار بسیار مفید و موثر است و عملکرد عالی را ارائه می‌دهد. از آنجایی که تکنولوژی اینترنت اشیا و هوشمند سازی پیشرفت قابل توجهی کرده است، شرکت‌ها و دولت‌ها از IOT برای کمک به حل مشکلات حمل و نقل، ترافیک و حتی مالکیت وسایل نقلیه بهره‌برداری می‌کنند که بسیار قابل توجه است. این روز‌ها تعاملات حمل و نقل در جریان زندگی روزمره تاثیر بسزایی دارد و با اینکه نگاه بیشتر افراد به سیستم حمل و نقل نگاهی سنتی و قدیمی است، با این حال تکنولوژی اینترنت اشیا بستری برای بهبود و توسعه این سیستم فراهم آورده است. تکنولوژی IOT تمرکز خود را بر آینده کسب و کار‌ها گذاشته است؛ به طوری که نرخ رشد سالیانه کسب و کار IOT حدود 28.5 درصد است و بر‌اساس داده‌ها 457 میلیارد دلار درآمد ایجاد می‌کند. بر‌اساس پیش‌بینی کارشناسان، فناوری‌های IOT به طور قابل توجهی افزایش می‌یابند و اهمیت اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا در حمل و نقل را دو چندان می‌کنند. بنابراین شما می‌توانید با استفاده از این فناوری‌ها به مدیریت ناوگان حمل و نقل بپردازید و امور مورد نظر خود را به راحتی کنترل کنید.

اینترنت اشیا و نقش آن در مدیریت ناوگان

تجهیزات نرم افزاری سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل

۱- سرور مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل

سرور به عنوان یکی از اجزای سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل شناخته می‌شود که با استفاده از ساختار ابری یا Cloud ارائه می‌شود. شایان ذکر است که شما می‌توانید یک سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل که با نرم افزار‌های موجود در فضای داخلی یا ابری سازگار است خریداری کنید و از مزایای آن به طور کامل بهره مند شوید.

۲- سیستم نقشه

در‌واقع یکی از اجزای اصلی تجهیزات نرم افزاری در مدیریت ناوگان حمل و نقل، سیستم نقشه است که Google Maps و Open Street Map دو نمونه از متداول‌ترین نقشه‌های این سیستم در سراسر جهان هستند. شایان ذکر است که سازمان‌ها می‌توانند با نقشه‌های اختصاصی تهیه شده منطبق شوند و بهترین عملکرد را دریافت کنند.

سخن پایانی

به طور کلی استفاده از سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل برای هر ناوگان کوچک یا بزرگی ضروری می‌باشد؛ زیرا مدیران سازمان‌ها با استفاده از این سیستم می‌توانند نظارت بهتری بر وسایل نقلیه داشته باشند و از صرف هزینه‌های اضافی ناوگان جلوگیری کنند. بنابراین اگر شما نیز مدیر یک کسب و کار هستید و چندین خودرو و راننده دارید، پیشنهاد می‌کنیم از مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل استفاده کنید و به هیچ عنوان نگران مشکلات مربوط به حمل و نقل نباشید.