کاربرد ردیاب در بهبود عملکرد سرویس ایاب و ذهاب

فناوری
 کاربرد ردیاب در بهبود عملکرد سرویس ایاب و ذهاب

سرویس‌های ایاب و ذهاب از جمله مواردی هستند که در شرکت‌ها و سازمان‌های گوناگون برای جابه‌جایی کارمندان استفاده می‌شود. معمولا مواردی چون ترافیک شهری و دوری محل کار از محل زندگی کارمندان، شرکت‌ها را مجاب می‌کند تا برای تسهیل رفت‌وآمد کارکنان و افزایش بازده کاری آنان، از سرویس‌های ایاب و ذهاب استفاده کنند. البته استفاده از این سرویس برای کسب و کارهای دیگر نیز امکان‌پذیر است. مثلا تورهای گردشگری یکی دیگر از مشتریان این سرویس‌ها می‌باشند که با استفاده از ایاب و ذهاب می‌توانند مسافران خود را با دردسر و خستگی کمتر، جابه‌جا کنند. دیگر دیگر از مشتریان این سرویس مدارس هستند که با ارائه سرویس ایاب و ذهاب به دانش‌اموزان خود، می‌توانند توجه و رضایت والدین را به‌دست آورند. با توجه به این نکته که سرویس‌های ایاب و ذهاب از محبوبیت بسیاری برخوردار هستند، قصد داریم در این مقاله به طور کامل نوع کار این سیستم‌ها و تاثیر ردیاب‌های خودرو و سیستم‌های مدیریت ناوگان را، بر افزایش بازدهی آن‌ها توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

ایاب و ذهاب بخشی از سیستم مدیریت ناوگان است که توسط شرکت‌ها و نمایندگی‌های فروش ردیاب ارائه می‌شود. این سیستم‌ با ردیابی خودروها در مسیرهای مشخص شده، ثبت زمان فعالیت آن‌ها، میزان سوخت مصرفی‌شان و ثبت عملکرد رانندگان، کمک بسیار زیادی به شرکت‌ها و سازمان‌های گوناگون که ناوگانی را تحت نظارت خود دارند، می‌کند. در زمینه تهیه یک سیستم ایاب و ذهاب مناسب، موارد گوناگونی وجود دارند که شایسته‌ است به آن‌ها توجه شود، یکی از مهم‌ترین این مسائل، توجه به نوع قرارداد تنظیم شده با شرکت ارائه دهنده و مفاد آن است، که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

تنظیم قرارداد سرویس ایاب و ذهاب

برای تهیه یک سرویس ایاب و ذهاب لازم است به شرکت‌های ارائه‌دهنده آن مراجعه کرده و سرویس مدنظرتان را انتخاب کنید. ضروری است در قراردادی که با این شرکت‌ها امضا می‌کنید به موارد گوناگونی توجه کنید که در ادامه آن‌ها را، با هم بررسی می‌کنیم:‌

  • ذکر مشخصات کامل طرفین قرارداد
  • ذکر مدت استفاده از سرویس ایاب و ذهاب و هزینه آن در بازه زمانی مشخص شده
  • مشخص نمودن روش پرداخت هزینه
  • مشخص نمودن تعهدات پیمانکار و کارفرما نسبت به یکدیگر
  • ذکر روش‌های حل اختلاف و چگونگی فسخ قرارداد
  • بررسی اعتبار شرکت ارائه‌دهنده ایاب و ذهاب و مهارت رانندگان آن‌ها
  • ذکر مشخصات کامل رانندگانی که وظیفه ایاب و ذهاب را به عهده دارند.

در کنار مواردی که ذکر کردیم، ذکر مشخصات خودرو ایاب و ذهاب و نوع آن نیز، مهم است. در ادامه مقاله قصد داریم درباره خودروهای مناسب سرویس ایاب و ذهاب صحبت کنیم.

خودروهای مناسب سرویس ایاب و ذهاب

با توجه به تعداد کارمندان و نوع مسیری که باید طی شود، خودروی انتخابی سرویس ایاب و ذهاب ممکن است متفاوت باشد. در اینجا قصد داریم انواع خودروهای مناسب جهت استفاده سرویس ایاب و ذهاب را نام برده و ویژگی‌های هر یک را بررسی کنیم.

خودروهای شخصی

نخستین نوع خودروهایی که برای استفاده سرویس ایاب و ذهاب مناسب هستند، خودروهای شخصی با ظرفیت ۴ سرنشین می‌باشند. معمولا از خودروهای شخصی برای ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استفاده می‌شود.

ون‌ها یا مینی‌بوس‌ها

برای جابه‌جایی گردشگران در تورهایی که ظرفیت آن‌ها تا ۱۵ نفر است یا کارمندان شرکتی که بیش از این تعداد پرسنل ندارد، می‌توان از ون‌ها یا مینی‌بوس‌ها استفاده کرد، به این ترتیب هزینه‌های مربوطه تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و این امر به کاهش ترافیک شهری نیز کمک شایان توجهی می‌کند.

اتوبوس‌ها

اگر تعداد کارمندان یک شرکت بیشتر باشد یا بخواهیم از سرویس ایاب و ذهاب برای جابه‌جایی پرسنل یک کارخانه یا دانشجویان یک دانشگاه استفاده کنیم، بهتر است از اتوبوس‌ها بهره ببریم. زیرا هم ظرفیت آن‌ها بیشتر است و هم به کاهش هزینه‌ها کمک فراوانی می‌کنند.

سیستم ایاب و ذهاب به طور غیرمستقیم بر روی عملکرد کلی شرکت و بازده پرسنل، اثر می گذارد. به همین علت بهبود بخشیدن به آن و استفاده از سیستم‌های مدیریت ناوگان اهمیت بسیار بالایی دارد. یکی از بزرگ‌ترین خطراتی که در زمینه استفاده از سیستم‌های ایاب و ذهاب وجود دارد، امکان بروز حوادث جاده‌ای است. مهم‌ترین عواملی که موجب به خطر افتادن جان پرسنل و یا سایر آسیب‌ها می‌شود عبارتند از:

  • خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان
  • وضعیت نامناسب جاده‌ها و آسفالت آن‌ها
  • بروز رفتارهای پرخطر در حین رانندگی
خودروهای مناسب سرویس ایاب و ذهاب

یکی از تاثیرات مثبت استفاده از سیستم‌های مدیریت ناوگان این است که شما با امکان مشاهده لحظه‌ای و مانیتور مداوم داده‌ها، می‌توانید رفتارهای پرخطری که از سوی رانندگان اتفاق می‌افتد را، شناسایی کرده و با ارسال هشدارهای لازم، از حوادث ناگوار جلوگیری کنید. در اینجا لازم است درباره ویژگی‌های یک سرویس ایاب و ذهاب خوب و کاربردی صحبت کنیم:‌

امنیت بالا

 امنیت، همواره یک فاکتور بسیار مهم است. تامین امنیت ماشین‌های ایاب و ذهاب از طریق بررسی مداوم داده‌های دریافت شده از سیستم مدیریت ناوگان، بسیار اهمیت دارد.

استفاده از خودروهای ایمن و سالم

استفاده‌کردن از خودروهایی که دچار نقص فنی نیستن، امکان وقوع تصادفات را کاهش داده و موجب افزایش رضایت کارکنان می‌شود.

استخدام رانندگان حرفه‌ای‌

بهتر است از رانندگان حرفه‌ای و باتجربه استفاده کنید که توانایی بیشتری دارند و امکان وقوع خطرات را کاهش می‌دهند.

منظم‌بودن سرویس ایاب و ذهاب

حضور به موقع سرویس ایاب و ذهاب، هم در مسیر رفت و هم در مسیر بازگشت، اهمیت بسیار زیادی دارد.

مواردی که ذکر کردیم، مهم‌ترین عواملی هستند که سرویس‌های ایاب و ذهاب را بهبود می‌بخشند. اما در این میان نباید نقش بسیار پررنگ سامانه مدیریت ناوگان حمل و نقل را نادیده بگیریم.

تاثیر سامانه مدیریت ناوگان و ردیاب در بهبود سرویس ایاب و ذهاب

سامانه‌های مدیریت ناوگان مرتبا در حال ارسال داده‌های گوناگون از ناوگان هستند. داده‌های مرتبط با رفتار رانندگان، وضعیت کلی و عمومی ناوگان و افرادی که در حال استفاده از ناوگان هستند، از جمله داده‌هایی هستند که نقش بسیار مهمی در کنترل و بهبود عملکرد سرویس‌های ایاب و ذهاب ایفا می‌کنند. علاوه بر این، موارد دیگری نیز در این سامانه مدیریتی وجود دارد که عملکرد ناوگان و سویس ایاب و ذهاب را بهبود می‌بخشد.

هوشمند سازی ارتباطات

با هوشمند کردن ارتباط میان بخش‌ها و افراد مختلفی که در سیستم ایاب و ذهاب فعال هستند، سرعت انجام کارها افزایش پیدا کرده و در زمان صرفه‌جویی می‌شود.

ردیابی بر خط ناوگان

با دریافت داده‌های مرتبط با موقعیت مکانی به صورت مرتب، امکان ردیابی خودروی ایاب و ذهاب در هر ساعتی امکان‌‍پذیر است.

کنترل زمان حرکت ناوگان

سیستم‌های مدیریت ناوگان امکان دریافت داده‌های مرتبط با روشن یا خاموش شدن موتور خودرو را دارند و از این طریق می‌توان زمان حرکت و توقف ناوگان را کنترل و ثبت کرد.

تعیین محدوده مجاز

 با امکان تعیین محدوده‌های جغرافیایی مجاز برای ناوگان خود، می‌توانید حرکت خودرو را کنترل کرده و از استفاده غیرمجاز از ناوگان توسط راننده یا سایر افراد، جلوگیری کنید.

تاثیر سامانه مدیریت ناوگان و ردیاب در بهبود سرویس ایاب و ذهاب

موارد فوق در زمینه بهبود عملکرد سرویس‌های ایاب و ذهاب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. به همین علت ما به تمام کسانی که از این سرویس‌ها استفاده می‌کنند، توضیه می‌کنیم از سیستم‌ مدیریت ناوگان نیز بهره ببرند. ابرسو، با ارا‌ئه سیستم مدیریت ناوگان تخصصی، امکانات بسیار زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد. توصیه می‌کنیم برای یافتن اطلاعات بیشتر در این زمینه، مقاله «هر آن چه باید درباره مدیریت ناوگان بدانید»  را مطالعه فرمایید.

تشکر از توجه و همراهی‌تان.