کاربرد GPS در صنایع

فناوری
کاربرد GPS در صنایع

کاربرد GPS در صنایع مختلف به‌طور مشخص با توجه به قابلیت این سیستم در ردیابی و موقعیت‌یابی شناخته می‌شود. بالا بردن محافظت و امنیت اصلی‌ترین هدف سرویس GPS در کاربرد‌هایی مانند مدیریت ناوگان حمل و نقل، معدن و به ویژه صنایع نظامی است. امروزه با توجه به توسعه فناوری استفاده از تجهیزات این سرویس از حالت اختصاصی و ویژه امنیتی و نظامی خارج شده و متداول‌ترین و در دسترس‌ترین ابزار آن با قابلیت ردیابی خودرو و با هدف کلی بهینه‌سازی ناوگان حمل‌ونقل و تردد مورد توجه کاربران زیادی قرار گرفته است. محصولات GPS یا ردیاب ابرسو با بهره‌مندی از مزایایی مانند سخت‌افزار و سرور‌های اختصاصی از تجهیزات پوشش دهنده این سرویس است که فرآیند‌هایی زیادی را در صنایع مختلف و به ویژه مدیریت ناوگان، هوشمند می‌کند.

ردیاب GPS چیست؟

سیستم موقعیت‌یابی جهانی (Global Positioning System) که معمولاً با حروف اختصاری جی. پی. اس از آن یاد می‌شود ابزاری با ریشه نظامی و توسعه یافته توسط ایالات متحده آمریکا است که خدمات موقعیت‌یابی جغرافیایی، ردیابی و زمان‌بندی (PNT) را در اختیار کاربران مختلف قرار می‌دهد. سیستم GPS از طریق برقراری ارتباط ماهواره‌ای و محاسبات ریاضی بر اساس داده‌هایی مثل طول و عرض و ارتفاع جغرافیایی اطلاعات لازم را به گیرنده‌های زمینی ارسال می‌کند. بنابراین یک دستگاه ردیاب یا جی. پی. اس فقط یکی از بخش‌های این سیستم است و تجهیزات فضایی و بخش کنترل هم علاوه بر بخش گیرنده و در دسترس کاربران در ارائه سرویس نقش دارند. به عبارت ساده‌تر یک گیرنده یا ردیاب موقعیت‌یاب جهانی مانند جی پی اس خودرو، سیگنال‌های لازم را از چند ماهواره GPS دریافت و محاسبه می‌کند و اطلاعات لازم را در خصوص موقعیت جغرافیایی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

کاربرد GPS در صنایع مختلف وقتی ارزشمند‌تر جلوه می‌کند که بدانیم سخت‌افزار‌های ردیاب به‌صورت خودکفا و بدون وابستگی به اینترنت و یا سرویس تلفن کار می‌کند و باقابلیت‌ترین دستگاه‌ها در این زمینه محدودیت‌های مشخص در این خصوص را برای کاربران از بین می‌برد. البته ساخت و کاربرد نرم‌افزار‌های کنترل ناوگان تحت وب هم گستردگی زیادی دارد و خصوصاً با گسترش ظرفیت‌های اینترنت بخش زیادی از هزینه‌های سخت‌افزاری ردیابی را کاهش داده و امکان استفاده از خدمات و سرور‌های موقعیت‌یابی GPS را راحت‌تر کرده است.

آشنایی با کاربرد GPS در صنایع

برای آشنایی با مهم‌ترین کاربرد‌های این سیستم آشنایی با ۳ دسته کلی از قابلیت‌های کاربردی GPS الزامی است. این قابلیت‌ها به‌طور خلاصه تعیین مکان یا موقعیت، ناوبری یا رفتن از یک مکان به مکان دیگر، و ردیابی یا نظارت بر حرکت جسم یا اشخاص است. با توجه به این قابلیت‌های عمده طبیعی است که بیشترین کاربرد این سیستم و تجهیزات آن در زمینه مدیریت ناوگان تمرکز داشته باشد، اما به صنایع و خدمات این مورد محدود نمی‌ماند و در صنایع دیگری به شرح زیر هم قابل استفاده است، درحالی‌که اساسِ خدمات را از ساختار و اصول کلی مدیریت ناوگان و حمل و نقل وام گرفته است.

 

کاربرد GPS در صنایع حمل و نقل و باربری

ردیابی خودرو و موقعیت‌یابی خودرو‌های حمل‌ونقل خصوصی و عمومی و کنترل محموله‌های کالا و پست و... از مهم‌ترین کاربرد‌های جی پی اس به‌صورت جی پی اس خودرویی است و صنایع حمل و نقل و باربری را به بزرگ‌ترین مشتری سرویس‌ها موقعیت‌یابی تبدیل کرده است. علاوه بر کنترل بهتر فرآیند‌ها و مدیریت هوشمند این صنایع، ردیابی با تجهیزاتی مانند ردیاب ابرسو به بالا بردن سطح ایمنی و محافظت از محموله‌ها و اشخاص هم کمک می‌کند. راه‌اندازی کسب‌وکار‌های خلاقانه مانند سازوکار اجاره دوچرخه‌های شهری یا سایر وسایل نقلیه، خدمات ردیابی راننده نوجوان و... هم از دیگر کاربرد‌های ردیاب ماهواره‌ای به شمار می‌آید.

کاربرد GPS در صنایع و خدمات عمومی

مراقبت از سالمندان، نابینایان، مراقبت از آثار ارزشمند موزه‌ها و مؤسسات، ارائه خدمات ردیابی بهینه شرکت‌ها و کسب‌وکار‌های متکی بر فروش و... از کاربرد‌های جی پی اس در خدمات عمومی به شمار می‌آید و بسته به نیاز‌های مختلف امکان استفاده در ابعاد بیشتر هم دارد. به‌این‌ترتیب تجهیزات ردیاب و GPS بخشی از استراتژی بازاریابی یا محتوایی به شمار می‌آید که برای یک کسب‌وکار یا سازمان به‌طور ویژه قابلیت طراحی و تنظیم دارد.

کاربرد GPS در صنایع هوانوردی

تعیین مسیر، از طریق قابلیت‌های موقعیت‌یابی جهانی برای خدمه هواپیمایی ممکن می‌شود و علاوه بر این، قابلیت‌هایی نظیر زمان‌سنجی، کنترل ترافیک هوایی، اطلاع از اوضاع جوی و موارد خاص دیگر هم از کاربرد‌های ویژه GPS در صنایع هوانوردی است.

کاربرد GPS در صنایع پزشکی

کنترل وضعیت کلی و داده‌های حیاتی بیماران و تحلیل دقیق‌تر داده‌ها از کاربرد‌های این سیستم در صنایع پزشکی است که چرخه کاربری برخی از پیشرفته‌ترین تجهیزات این حوزه را تکمیل می‌کند. همچنین به این علت که تعمیر و نگهداری از ردیاب‌ها و تجهیزات GPS راحت‌تر از تجهیزات با کاربرد مشابه است، استفاده از آن برای کنترل قیمت ساخت دستگاه‌های پزشکی هم توجیه بیشتری دارد.

کاربرد GPS در صنایع کشاورزی و مدیریت فرآیند‌ها

در صنایع کشاورزی کلان و هدفمند که زیر کشت بردن سطح وسیعی از زمین پیش‌شرط افزایش بهره‌وری در نظر گرفته می‌شود، کنترل فرآیند‌هایی مانند سم‌پاشی، کود دهی، بذرپاشی، جمع‌آوری محصول و... با دستگاه‌های ردیاب بهتر انجام می‌شود و به همین دلیل تجهیزات مربوطه کاربرد زیادی در صنایع کشاورزی دارد.

null

آشنایی با ردیاب و تجهیزات مدیریت ناوگان ابرسو

سرور‌های فیزیکی، نرم‌افزار و سخت‌افزار اختصاصی، پشتیانی ۲۴ ساعته و ارائه گارانتی ۱۲ ماهه اصلی‌ترین مزایای تجهیزات GPS ابرسو محسوب می‌شود. همچنین تیم تحقیق و توسعه این شرکت با هدف افزایش راندمان و بهره‌وری محصولات و خدمات خود با پایش دقیق نیاز‌های صنایع و سازمان‌ها، روند کلی فناوری اطلاعات را کنترل کرده و توسعه قابلیت‌ها را به‌صورت کاربردی‌تر دنبال می‌کند.

ردیاب ابرسو با کارکرد مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل مبتنی بر اینترنت‌ اشیا به کنترل هوشمند وسایل نقلیه و مدیریت ساختاریافته‌تر فرآیند‌ها کمک می‌کند و برای این منظور از قابلیت‌های زیر کمک می‌گیرد:


۱- نرم‌افزار تحت وب کنترل ناوگان ابرسو

کاربری راحت و کنترل دریافت و ارسال اطلاعات از قابلیت‌های عمده نرم‌افزار تحت وب ابرسو است و امکان استفاده از خدمات را برای تمامی کاربران از متخصص تا مبتدی فراهم می‌کند.

۲- سخت‌افزار اختصاصی

راحت کردن کنترل و تأمین پشتیبانی مداوم اصلی‌ترین دلیل استفاده از سخت‌افزار اختصاصی GPS است که توسط تیم جوان و متخصص این شرکت به مرحله بهره بردار رسیده است.

۳- امکان واسپاری سرور‌های اختصاصی ابرسو

استفاده از سرور‌های فیزیکی و کاملاً اختصاصی بنا به دلایل زیادی (امنیت، پردازش بهینه و... ) ترجیح خیلی از کسب‌وکار‌ها خصوصاً در حوزه بهینه‌سازی ناوگان است و به همین دلیل در ابرسو شرایط ذخیره‌سازی اطلاعات بر روی سرور‌های اختصاصی کاربران مهیا شده است. با استفاده از این قابلیت هزینه‌های تعمیر و نگهداری از سیستم ردیاب کاهش می‌یابد و افراد هم تجربه کاربردی بهتری را تجربه خواهند کرد.

امکانات GPS و سامانه مدیریت ناوگان ابرسو

‫‪-‬‬ مدیریت روند‌های اجرایی: تعریف مأموریت به‌صورت مرحله‌ای، تعریف یادآوری‌ها و هشدار‌های مربوط به هر مرحله، بایگانی مأموریت‌ها، تعریف محدوده مأموریت‌ها به‌صورت مرحله‌ای.

تعریف داشبورد‌های مختلف: شامل داشبود تعمیر و نگه‌داری، گزارش‌ها و هشدار‌های مختلف، داشبورد گاراژ، داشبورد مدیریتی، رفتار رانندگان و...

- اطلاعات مأموریت‌ها: زمان، مسافت، ساعات کاری، کنترل سوخت، تعریف وظایف مأمور‌ها، مشاهده برگ مأموریت و…

- تعریف گاراژ: تعریف محدوده گاراژ و تعریف وظایف مأمورین تعمیر و نگهداری در زمان حضور خودرو در گاراژ.
- ارسال اطلاعات: شامل ارسال و ذخیره اطلاعات به‌صورت لحظه‌ای، ارسال پیامک اطلاعات، تماس با واحد مسئول حوادث.

کنترل کیفیت رفتار رانندگان: شامل ترمز‌های ناگهانی و ثبت و ردیابی موقعیت آن‌، سرعت‌های غیر مجاز، شتاب و گرد‌ش‌های شدید، تحلیل عملکرد کلی راننده‌ها از طریق گراف‌ها و…
- تعریف و تنظیم هشدار‌ها: مانند روشن و خاموش شدن خودرو، موقعیت خودرو در محدوده تعیین شده، حمل بار غیرمجاز، رفتار‌های خطرساز و…