کاربرد ردیاب در ماشین‌ آتش‌نشانی و کمک به حفظ جان آتش‌نشان‌ها

فناوری
کاربرد ردیاب در ماشین‌ آتش‌نشانی و کمک به حفظ جان آتش‌نشان‌ها

سیستم موقعیت‌یاب جهانی یا Global Positioning System یک سامانه یافتن موقعیت جغرافیایی است که از ۲۴ ماهواره تشکیل شده است. این سیستم قادر به دریافت داده‌های مکان، زمان و سرعت می‌باشد. از ردیاب‌ها می‌توان جهت دریافت اطلاعات لازم برای سفرهای هوایی، دریایی و زمینی استفاده کرد و با داشتن اطلاعات گوناگون، آمادگی‌های لازم را داشت. البته ابرسو پیش از این در مقاله  «توضیح کامل و جامع ردیاب خودرو» ، درباره نحوه کارکرد و انواع ردیاب‌ها به طور مفصل صحبت کرده‌است. در این مقاله قصد داریم درباره استفاده از ردیاب‌ها در ماشین‌های آتش‌نشانی یا تجهیزات آتش‌نشانان و نقش آن در حفظ جان آن‌ها، صحبت کنیم.

با ما همراه باشید.

کاربرد ردیاب در آتش‌نشانی

در دنیای امروز، استفاده از ردیاب‌ها گستردگی زیادی پیدا کرده است. سازمان‌های گوناگون، کسب و کارها و قشر عظیمی از مردم جامعه از ردیاب‌ها استفاده می‌کنند و و با بهره‌گیری از سیستم‌های مدیریت ناوگان، بهره‌وری خودروها و ناوگانشان را افزایش می‌دهند. یکی از سازمان‌هایی که با استفاده از ردیاب می‌تواند مدیریت کارکنان و ناوگان تحت نظر خود را بهبود بخشد و کارآمدی فعالیت‌هایش را افزایش دهد، آتش‌نشانی است. از آن جایی که که کنترل و مهار آتش در مساحت‌ و حجم بالا، علاوه بر نیروی انسانی آموزش‌دیده و تجهیزات به‌روز، نیازمند امکان موقعیت‌یابی دقیق و شناسایی موانع نیز هست، استفاده از ردیاب‌های GPS، جهت برنامه‌ریزی عملیات نجات، مکان‌یابی نقاط با حرارت بالا و امکان ارسال موقعیت جهت دریافت کمک بیشتر، نقش بسیار موثری در افزایش کارآمدی فعالیت آتش‌نشانان دارد.

کاربرد ردیاب در آتش‌نشانی

نقش ردیاب‌ها در نجات جان آتش‌نشان‌ها

آتش‌نشانی یکی از خطرناک‌ترین مشاغل دنیا است که در آن جان هر فرد، به عملکرد افراد دیگر وابسته است و به همین علت، برقراری ارتباط میان آتش‌نشانان و ناظران محوطه درگیر آتش، بسیار مهم است. معمولا محوطه‌های درگیر آتش به علت وجود دود غلیظ، از میدان دید بسیار کمی برخوردار هستند و امکان گم‌شدن آتش‌نشان‌ها بر اثر کمبود دید و از بین‌رفتن سایر نشانه‌ها، بسیار بالاست. در اینجاست که استفاده از GPSها، اهمیت زیادی پیدا می‌کند. با نصب ردیاب بر روی لباس یا تجهیزات آتش‌نشان‌ها، امکان پیگیری وضعیت آنان وجود دارد و در صورت گم‌شدن آن‌ها میان دود و آتش یا آسیب دیدنشان، ناظران سریعا متوجه می‌شوند و امکان ارسال نیروی کمکی و نجات آن‌ها افزایش می‌یابد. برخی از ردیاب‌ها امکان نصب شنود را نیز دارند. اگر ردیابی که در اختیار آتش‌نشانان قرار دارد از این قابلیت نیز بهره‌مند باشد، در صورت بروز خطر آنان می‌توانند وضعیت را برای ناظران شرح دهند. قابلیت دیگر ردیاب‌ها، دکمه sos است که با فشاردادن آن، هشدار اعلام خطر صادر می‌شود. همچنین اگر سرعت پخش آتش زیاد باشد و آتش‌نشانان نیازمند کمک گروه پشتیبانی باشند، ناظران می‌توانند با استفاده از ردیاب، مختصات محل دقیق حادثه را دریافت کرده و برای نزدیک‌ترین گروه پشتیبانی ارسال کنند.

نقش GPS در عملیات نجات جان افراد محبوس در آتش

یکی دیگر از مزایای استفاده از ردیاب در ماشین‌های آتش‌نشانی، امکان افزایش سرعت عملیات نجات و کمک به حفظ جان افراد بیشتر است. رانندگان ماشین‌های آتش‌نشانی می‌توانند با استفاده از سیستم‌های مدیریت ناوگان، از شرایط جوی مسیر و جاده‌های منتهی به محل آتش‌سوزی و میزان ترافیک موجود، اطلاع پیدا کنند و با راهنمایی ردیاب، بهترین و سریع‌ترین مسیر ممکن را جهت رساندن تجهیزات و افراد خود به محل حادثه، انتخاب کنند. از طرفی، امکان رصد و بررسی محل آتش‌سوزی برای ناظران وجود خواهد داشت و اینگونه آنان می‌توانند با سرعت بیشتری، برنامه نجات را ساماندهی کنند و با پیداکردن افرادی که در شرایط خطرناک‌تری قرار دارند، نیروهای امداد خود را سریع‌تر به محل دقیق حضور آنان برسانند.

از آن‌جایی که زمانبندی در عملیات نجات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، آتش‌نشان‌ها باید اطلاعات کاملی از زمان رسیدن تجهیزات به محل حادثه، وسعت آتش و سرعت پخش‌شدن آتش درمحیط داشته باشند. خوشبختانه ردیاب‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با بررسی فاکتور‌های مختلف مثل مساحت محل آتش‌سازی و شرایط جوی، تمام داده‌های فوق را در اختیار آتش‌نشان‌ها قرار می‌دهد.

نقش GPS در عملیات نجات جان افراد محبوس در آتش

ردیاب چه اطلاعاتی را ذخیره می‌کند؟

با توجه به این مسئله که خودروهای آتش‌نشانی، در عملیات مهار آتش نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند؛ اطلاعاتی که از طریق نصب ردیاب و استفاده از سیستم مدیریت ناوگان بر روی آنان ذخیره می‌شود نیز دارای اهمیت فراوانی است و به بهبود عملکرد آنان در طول زمان کمک شایان توجهی می‌کند. مهم‌ترین اطلاعات دریافت شده توسط ردیاب عبارتند از:

  • تاریخچه مسیر: یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که سیستم ردیاب بر روی حافظه خود ذخیره می‌کند، لیست مسیرهای طی شده توسط هر خودرو است.
  • بررسی سرعت حرکت خودرو
  • تعریف محدوده‌های مشخص و زمان ورود خودرو به این محدوده‌ها و خروج آن.
  • تنظیم هشدار روشن و خاموش شدن موتور
  • بررسی عملکرد رانندگان در طول ماموریت‌ها
  • امکان خاموش‌کردن خودرو از راه دور در صورت سرقت یا استفاده غیرمجاز
  • مدیریت هزینه‌ها: ردیاب‌ها با یافتن مسیرهایی با حجم ترافیک کم و ارسال هشدار‌های مرتبط با زمان سررسید تعمیر یا تعویض قطعات، موجب کاهش هزینه‌ها می‌شوند.  
ردیاب چه اطلاعاتی را ذخیره می‌کند؟

ویژگی‌های ردیاب مناسب جهت نصب بر روی ماشین آتش‌نشانی

ماشین‌های آتش‌نشانی در معرض برخورد مستقیم آتش و آب هستند، به همین علت نخستین فاکتوری که باید در انتخاب ردیاب مناسب برای آن‌‌ها مدنظر داشته باشید، مقاومت بالای بدنه ردیاب است. از سوی دیگر با انتخاب ردیابی که بتوان آن را در قسمت‌های مختلف خودرو نصب کرد، می‌توانیم فاکتور مقاومت بدنه را در نظر بگیریم. به این منظور توصیه می‌شود از ردیاب‌های سیمی یا مغناطیسی استفاده شود.

ردیاب‌های سیمی، به وسیله سیم‌کشی به برق ماشین متصل می‌شوند و به لحاظ توانایی پنهان بودن، از قابلیت‌های بسیاری برخوردار هستند. از طرف دیگر ردیاب‌های مغناطیسی نیز، به واسطه قطعه آهنربایی که در آن‌ها وجود دارد، بر روی قسمت‌های متعددی از خودرو می‌چسبند و دارای باطری‌های داخلی‌ای هستند که قابلیت شارژ شدن دارند. البته همچنان متخصصان توصیه می‌کنند از ردیاب‌های سیمی استفاده شود، زیر امکان جدایی آن‌ها از ماشین آتش‌نشانی در اثر بروز حوادث گوناگون، بسیار کم است.

ابرسو در این مقاله درباره مزایا و ضرورت استفاده از ردیاب و سیستم مدیریت ناوگان در ماشین‌های آتش‌نشانی و تجهیزات آتش‌نشانان صحبت کرد. بهره بردن از تکنولوژی GPS علاوه بر افزایش سرعت عملیات اطفاء حریق، به نجات جان آتش‌نشانان نیز کمک شایانی می‌کند و خطرات شغل شریف آن‌ها را کاهش می‌دهد. 

امیدواریم این نوشتار برای شما مفید بوده باشد.